تحلیل مکانی- فضایی کاربری های آموزشی شهر رودسر (مطالعه موردی دبیرستانهای دخترانه )

قسمتی از متن پایان نامه :

پیشینه پژوهش:

ظهور دیدگاه مکان یابی نخستین بار توسط آلفرد وبر با دیدگاه مکان یابی صنعتی مطرح گردید . از قرن نوزدهم میلادی نظریه پردازان مختلفی کوشش نمودند چگونگی توزیع شهرها و روستاها را در مکان هایی که استقرار یافته اند ، مشخص و ارتباط آنها را با یکدیگر روشن سازند. در این بین فون تونن ، والتر کریستالر ، آگوست لوش ، نظریاتی را در ارتباط با مکان مرکز ابراز داشته اند. (زیاری 1378 ، ص 204)

اما درمورد مکان یابی فضاهای آموزشی در سطح سازمان های بین المللی در ارتباط با مدیریت و مکان یابی فضاهای آموزشی ، سازمان یونسکو در سطح کشور نامیبیا تحقیقی را به انجام رسانده می باشد که در این مطالعه سطح بندی حوزه نفوذ هر کدام از مدارس در نقاط مختلف شهری بر حسب پارامترهای فاصله صورت گرفته و به نتایج مفیدی در ارتباط با مناطق کمبود و مازاد این فضاها دست یافته اند.

اولین پژوهش علمی در ایران برای تدوین ضوابط و الگوهایی جهت استقرار مدارس در سال 1353 زیر نظر واحد تحقیقات دفتر فنی آموزش و پرورش صورت گرفت . این تحقیقات که توسط کارلوتستا ، کارشناس یونسکو در ایران و تنی چند از همکاران ایرانی اش انجام پیدا نمود . تقریباً در نوع خود کامل  ترین ضوابط برای ساخت فضاهای آموزشی ایده ال در خصوص معماری ، همچنین شهرسازی بوده می باشد .

( سرور ، هوشنگ ، 1381 ص 8)

پس از به وجود آمدن دفتر نوسازی ، توسعه تجهیز مدارس در سال 1354 کوشش هایی جهت کاهش کمبودهای ضوابط استقرار واحدهای آموزشی صورت پذیرفت که از آن جمله می توان به ضوابط های جدید در سالهای 1357 و 1363 تصریح نمود که با شرایط حاکم بر انقلاب و اصل صرفه جویی تهیه گردیده بود. مانند فعالیتهای مشابه در این زمینه طرح استقرار مدارس ابتدایی شهرستان شاهرود بوده می باشد که در بخش معاونت طرح ها و مطالعه های وزارت آموزش و پرورش توسط یونسکو در ایران صورت گرفته می باشد. در استان گیلان نیز یونسکو در قبل از انقلاب اسلامی اقدام به ساخت هنرستان کشاورزی جنت لاکان واقع در انتهای لاکان رشت نموده می باشد.

برای دستیابی به سایر تحقیقات انجام شده می توان به پژوهشکده سازمان آموزش وپرورش استان هایی همچون گیلان ، کردستان ، تهران ، و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت مراجعه نموده که از آن جمله می توان به تجزیه و تحلیل و توزیع مکانی و مکان یابی (1383) مراکز آموزشی با بهره گیری از سیستم (GIS) مورد مطالعه ، مدارس ابتدایی شهر گنبد کاووس پایان نامه کارشناسی ارشد عبدالوهاب شرافتی ، مکان یابی مراکز آموزش خدمات رسانی در سطوح شهری با بهره گیری از مدلهای (GIS) ، مطالعه موردی مدارس متوسطه پسرانه شهر تفت پایان نامه کارشناسی ارشد عبدالوهاب شرافتی (1383) و مکان یابی فضاهای آموزشی دور های مختلف در استان گیلان که کار پژوهش شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان گیلان می باشد و به پایان نامه محمدعلی قدیمی با عنوان مطالعه عملکرد طرح جامع رشت در ارتباط با فضاهای آموزشی و همچنین درمورد مکان یابی خدمات آموزشی در نواحی روستایی ( مطالعه موردی بخش حریق شهرستان تالش) تصریح نمود.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • آیا توزیع فضای دبیرستانهای دخترانه شهر رودسر منطبق با نیازهای و کاربری زمین و کاربریهای همجوار می باشد ؟
  • آیا کیفیت دبیرستانهای دخترانه از نظر کلاس ،فضای ورزشی ،فضای عمومی از استاندارد های مناسب برخودار می باشد ؟
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • راهکارهای مناسب جهت دسترسی و بهره گیری مطلوب تر از دبیرستانهای دخترانه شهر رودسر کدام می باشد ؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه