عنوان کامل پایان نامه :

 تحلیل ژئوپلتیک اقلیت در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بهائیت

قسمتی از متن پایان نامه :

خادمین یک گروه سه نفره هستند که در هر شهر و روستایی حضوردارند و بر همه نظارت‌ می‌کنند. آنها هر ١٩ روز یکبار از همه افراد آن شهر و جامعه می‌خواهند که گزارشی از اتفاقاتی که افتاده و کارهایی که انجام‌داده‌اند، ارائه‌دهند. بهائیت کلاً تشکیلاتی می باشد که بایستی در برابر آن پاسخگو بود و اعضا از کودکی همین‌گونه پرورش داده ‌شده‌اند».(رئوفی ،1390 : 116)

اعضا در برقراری ارتباط با خارج از فرقه آزادی اقدام ندارند، اگر با افراد خارج فرقه ارتباط داشته باشند تشکیلات به بدترین شکل با آنها برخورد می کند تا دیگر چنین رفتاری را انجام ندهند. اعضا بایستی در ارتباط با افراد خارج از فرقه در یک حالت ایزوله باشند. ایرج غلامی در ارتباط با این نوع برخورد تشکیلات می‌گوید: «اگر با مسلمانان ارتباط مستقر می‌کردیم ما را خیلی سؤال‌پیچ ‌می‌کردند و به ما به چشم حقارت نگاه ‌می‌کردند. طوری صحبت‌ می‌کردند که ما خجالت بکشیم و تحقیر شویم تا دیگر چنین کاری را تکرار نکنیم. برای بار اول تذکر می‌دادند، بار دوم کتبی و در بار سوم اگر بچه بودیم، والدینمان را احضار می‌کردند و اگر هم بزرگ بودیم بازخواست‌ها شدیدتر می‌گردید». تشکیلات فرقه ای، بستهف مخفی و فراتر از قانون رسمی کشور می باشد که اساسی ترین مسائل اعضا را زیر نظر دارد و تمام زندگی آن ها را به صورت مستقیم و غیر مستقیم کنترل و برنامه ریزی می کند. تشکیلات هر وقت بخواهد می تواند بدون هیچ دلیلی عضو را از چرخه خارج کند و فرد نمی تواند برای روز هایی که در تشکیلات فعال بوده احقاق حق کند».(چرا بهائیت یک فرقه مخرب می باشد”، ماهنامه شفافیت، شماره ۳۷: ۵۵)

یکی از اقدامات تشکیلاتی فرقه‌ها آموزش اعضا می باشد. اعضا بایستی بیشتر وقت خود را در برنامه‌های مشخص‌شده فرقه صرف کنند. در این برنامه‌ها اعضا بازسازی ذهنی شده و هویت فرقه‌ای می‌گیرند. پس تشکیلات در حکم یک اهرم برای بازسازی ذهن می باشد و در ادامه با ایجاد ترس دست به کنترل اعضا می‌زند. این آموزش‌ها تأثیر بسزایی در تغییر و مجاب‌سازی اعضا دارد. تحت این آموزش‌های خاص می باشد که اعضا نحوه تبلیغ و دفاع از آموزه‌های فرقه را می‌آموزند. فرقه برای توانمندی اعضای خود برنامه‌های مختلفی دارد. به آنها دستورالعمل‌ها و چک‌لیست‌های خاص داده می گردد و با نحوه دادن گزارش کار، برنامه‌ریزی، پژوهش و خط و خطوط فرقه آشنا می شوند. کرمی در ارتباط با این آموزش‌ها می‌گوید: «آنها برنامه‌های مختلفی برای بچه‌هایشان دارند. یک بچه بهائی از همان پنج سالگی کلاس انگلیسی می‌رود. کلاس گلشن و اخلاق جزء لاینفک بهائیت می باشد. با طرح روحی بزرگ می شوند و بالا می‌آیند و به مرور فرقه، آن چیزهایی را که بخواهد در ذهن آنها فرو می کند. اینطور نیست که یکباره بزرگ بشوند و به آنها بگویند شما یک بچه بهائی هستید. از کودکی به آنها اجازه نمی‌دهند در برنامه‌های مذهبی مسلمانان شرکت کنند. در مدرسه که بودیم اگر در مورد محرم مراسمی بود شرکت نمی‌کردند، اگر جشن و مولودی هم داشتیم باز اینها حضور پیدا نمی‌کردند زیرا اجازه نداشتند. از همان آغاز محدود بار می‌آیند و اجازه نمی‌دهند اسلام را بشناسند. فقط به آنها می‌گویند که مسلمانان می‌خواهند دین شما را از شما بگیرند و آنها را از مسلمان‌ها می‌ترسانند».(رئوفی ،1390 : 86)

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

اعضا در تشکیلات تحت کنترل هستند، مریم کرمی در این ارتباط اظهار می کند: «بعد از اینکه به تناقضاتی در فرقه پی بردم کمتر در جلسات شرکت می‌کردم. در نتیجه دوستانم می‌آمدند و می‌گفتند چرا دیگر در جلسات شرکت نمی‌کنی، با ما بیرون نمی‌آیی، می‌گفتم حوصله ندارم، کار دارم. حقیقتش این می باشد که آنها کسی را می‌خواهند که کور و کر باشد. تشکیلات اجازه نمی‌دهد که اعضا خودشان به جلسه‌ای بروند، با محیط بیرون در رفت‌وآمد باشند، موبایل‌هایشان کنترل می گردد. فقط با یک محیط محدود بهائی در ارتباط هستند.» (رئوفی ،1390: 88)

یکی از مشخصات تشکیلات بهائیت که جزء ساختار مخرب فرقه‌ای و فرآیند بازسازی اعضاست، برخوردها و رفتارهای اعضا با محیط خارج از فرقه می باشد. تشکیلات به هر صورتی دست به توهین و تخریب اعتقادات افراد بیرون می‌زند و کوشش دارد جامعه بیرون را در چشم اعضای داخل سیاه، منفی و شیطانی نشان دهد. م.ا درمورد بزرگنمایی معضلات جامعه بیرون از فرقه توسط تشکیلات می‌گوید: «در جلساتی که شرکت می‌کردیم معضلات جامعه را بسیار بزرگ جلوه می‌دادند و می‌گفتند فقر در جامعه بیداد می کند، با این همه ثروتی که در جامعه هست نباید هیچ فقیری در کشور باشد و همه بایستی از امکانات رفاهی مانند آب و برق برخوردار باشند. اگر تعالیم بهاءا… در کشور اجرا گردد ما یک کشور بزرگ و ایده‌آل داریم و این معضلات اصلاً در جامعه بهائی وجود ندارد و این مسائل همه در جامعه اسلامی می باشد». چراکه فرقه کوشش می کند با ایجاد دشمن فرضی برای اعضا و تحریک آنها به مقابله، خود را حق و دیگران را باطل نشان دهد تا به این ترتیب اعضا را برای ماندن در فرقه قانع کند. ایرج غلامی می‌گوید: «اصل در بهائیت، دشمنی با مسلمانان می باشد اما این را بیشتر به صورت تبلیغ می‌خواستند تا افراد به بهائیت گرایش پیداکنند. اگر در تلویزیون یک روحانی نشان داده‌می‌گردید سریع کانال را عوض می‌کردند و کسی اجازه نداشت به آن گوش‌بدهد و به همه تذکرمی‌دادند که از این چیزها بپرهیزند. این امر کنجکاوی مرا برانگیخت و دیدم که حرف روحانیان مفید و سازنده‌می باشد اما در بهائیت گفته‌می گردد که دین اسلام تمام‌شده و مسلمانان بایستی بهائی شوند. آنها دشمن رو در روی اسلام هستند و دوست‌دارند حکومت دست خودشان باشد و همیشه گفته‌اند که ما بایستی کل دنیا را اداره کنیم و بهائیت، فراگیر خواهدشد». مریم کرمی درمورد توهین به مقدسات مسلمانان توسط تشکیلات بهائیت و اوج نفرت آنها از مسلمانان می‌گوید: «به شدت به دنبال تخریب و تمسخر بودند. به عنوان نمونه یک خاطره از پدرم می‌گویم، پدرم به دلیل شراکت با بهائی‌ها، با آنها ارتباط داشت و این ارتباط تا جایی ادامه پیدا نمود که یک شب پدرم تصمیم می‌گیرد به محفل بهائیان برود و به بهائیت ایمان بیاورد. در آنجا به او می‌گویند بایستی قرآن را آتش بزند. در این لحظه پدرم عصبانی می گردد و می‌گوید من هر چیزی را می‌توانستم بپذیرم و برایم قابل درک بود غیر از اینکه بخواهم قرآن را آتش بزنم. ارزش قرآن بسیار زیاد می باشد. همین کار باعث می گردد که شراکتشان را به هم بزند. هیچوقت یادم نمی‌رود یک زمان خانه یکی از دوستان بهائی‌ام بودیم، تلویزیون داشت مداحی پخش می‌نمود و دوستم به سرعت یادداشت برمی‌داشت، من متوجه دلیل کارش نشدم بعد دیدم که در یک جلسه‌ای متن مداحی را می‌خواندند و مسخره می‌کردند. یک مورد دیگر برایتان بگویم، یک روز در حال گوش دادن به موسیقی بودم که دیدم، یک نفر آمد و کامپیوترم را خاموش نمود و با عتاب به من گفت: دختر چه کار می‌کنی امشب شب صعود بهاء می باشد. در صورتی که شب قدر و شب عاشورا موسیقی آنها براه می باشد. یادم هست شب شهادت حضرت زهرا(س) رفته بودیم بیرون شهر، عروسی یکی از بهائی‌ها بود!» (رئوفی ،1390: 114)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  •  صدمات اجتماعی  – اقتصادی  – سیاسی  ناشی از اقلیت بهائیت در ژئوپلتیک ایران چیست؟
  •  بهائیت چه تاثیری در مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران دارد؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه