تحلیل ژئوپلتیک اقلیت در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بهائیت

قسمتی از متن پایان نامه :

عوامل گسترش بهائیت

4-6-1-وضعیت فرهنگی

فرقه بهائیت در دوره قاجاریه به وجود آمد. از لحاظ فرهنگی، بیش از 90 درصد مردم بی سواد بودند، یکسری اعتقادات خرافی و اوهامی که رنگ مذهبی به خود گرفته بود در میان مردم رسوخ داشت و هرکس آن را قبول نمی نمود مورد لعن و تکفیر قرار می گرفت .(شمیم ، 1375، 272) در چنین فضایی، فرقه شیخیه طرح ایجاد ارتباط با معصومین علیهم السلام در خواب و رؤیا و غیره را مطرح نمودند. به این ترتیب «سید علی محمد باب» خود را باب امام زمان (عج) قلمداد نمود و سپس با اعلام نسخ دین اسلام، به ابداع دین جدید و ادعای پیغمبری پرداخت(فصلنامه موعود ، ش38، 25) بهائیت و کنشگران آن نیز این مسیر را ادامه دادند – و علی رغم مجاهدت و فعالیت های مختلف روحانیت بیدار در مقابله و جلوگیری از تحقق اهداف اصلی این مسلک سازی ها – به سبب جهل و فقر فرهنگی توده های مردم، گروهی را جذب می نمایند. در واقع جهت گیری کلی ایدئولوژی این فرقه جداسازی ملت ایران از مراجع تقلید و مشغول کردن آنان به مکتبی ساخته بشر و سرشار از جنبه های غیرعقلانی می باشد و در نهایت گرایش به این ایدئولوژی موجب جدا شدن مردم از دین و دینداری گردیده پیوستن به مکاتب غیر دینی را تسهیل می نماید. نمونه های این جدا شدن از دین و دینداری و گرایش به مکاتب سکولار از سوی کنشگران بهائیت در دوران مشروطه و پهلوی قابل نظاره می باشد.(زاهدانی، 1380، 59).

 4-6-2-وضعیت اقتصادی

102

اکثر مورخین از دوره قاجار به عنوان یکی از سیاهترین دوره های ایران یاد می کنند؛ کشور در وضعیت اسفباری به سر می برد به طوری که قحطی و رکود بازار همه جا را فرا گرفته بود. از طرفی بیماری های واگیردار مانند وبا، طاعون و جنگ های داخلی و خارجی، هزاران نفر را از بین برده بود، این آفات، هم از شمار مردم می کاست و هم بنیه و روحیه بازماندگان را تضعیف می نمود، در نتیجه به اقتصاد کشور لطمه زیادی وارد شده بود. در چنین شرایط اقتصادی و با شکسته شدن روحیه مردم به علت شکست در جنگ ها…، احتمال گرایش مردم به روزنه امیدی که منجی عالم بشریت باشد و جهان را پر از عدل  و داد کرده و ریشه فقر را بخشکاند افزایش می پیدا نمود .(زاهدانی، 1380، 59). به همین خاطر عده ای از مردم به امید گشایش در امور اعتقادی، سیاسی، اقتصادی به وعده های مدعیان بابیت امیدوار شدند و بعدها نیز با طرفداری استعمار و تبلیغات گسترده و خرج کردن پول های فراوان عده ای به طرفداری از علی محمد باب و میرزا حسینعلی بهاء ادامه داده و در نهایت به عنوان یک بهائی از جرگه مسلمانان خارج می شدند.[1]   چنین وضعیتی در دوره های بعد نیز تداوم پیدا نمود چنانکه بخش قابل توجهی از بهائیان ایران روستائیان فقیری بودند که در روستاهای اربابان و مالکان بهائی زندگی می کردند. تعداد قابل توجهی از اینگونه روستاها در سراسر ایران وجود داشت که یا ملک بهائیان ثروتمند بود یا از موقوفات بهائی به حساب آمدند .(زاهدانی، 1380، 77).

حضور بزرگ مالکان بهائی در تمامی دوران سلطنت  پهلوی ادامه پیدا نمود. سیاست تقسیم اراضی دهه 1340 نیز این طریقه را تقویت نمود زیرا با سلب مالکیت از مالکان مسلمان و ایجاد آشفتگی در ساختار مالکیت و مدیریت روستایی راه را برای رشد بزرگ مالکان وابسته به دربار پهلوی – به ویژه بهائیان ــ هموار نمود. سلطه بهائیان بر دو نهاد اصلی متولی اراضی (اصلاحات ارضی و منابع طبیعی) عامل مهمی در تجدید ساختار مالکیت به سود اعضای منتفذ فرقه بهائی بود و از این راه نهایت بهره گیری را در جهت گسترش فرقه انحرافی خود به کار می بردند.(رائین ، 1357، 354)

[1] سید سعید زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1384، صص 55-77.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  •  صدمات اجتماعی  – اقتصادی  – سیاسی  ناشی از اقلیت بهائیت در ژئوپلتیک ایران چیست؟
  •  بهائیت چه تاثیری در مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران دارد؟

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه