تحلیل ژئوپلتیک اقلیت در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بهائیت

قسمتی از متن پایان نامه :

تأثیر یهود در توسعه بهائیت:

یهودیان تأثیر بسزایی در پیدایش، گسترش و رشد فرقه بابیه و بهائیه داشته اند؛[1] پژوهش های تاریخی بر «پیوندهای اولیه علی محمد باب و پیروان او با کانون های معینی تأکید دارد که شبکه ای از خاندان های قدرتمند و ثروتمند یهودی در زمره شرکای اصلی آن بودند. این تصویر بابی گری را از اساس و از بدو پیدایش فرقه ای مشابه با دونمه های [2] ترکیه و فرانکیست های [3] اروپای شرقی جلوه گر می سازد».(شهبازی، 1385: 46)

آشنایی سید علی محمد شیرازی(باب) با خانواده یهودی و سرمایه دار «ساسون»[4] تأثیرات مهمی در زندگی او گذاشت و وی را با کانون های مهم یهودی آشنا ساخت که بنابه اعتقاد پاره ای از مورخین پایه اصلی ادعاهای او درمورد «باب امام زمان بودن» و یا بنابه اعتقاد فرقه «شیخیه» ادعای «رکن رابع» بودن او از همین ایام و در ارتباط با همین کانون ها شکل گیرد.

درصد قابل توجهی از بدنه بهائیت را یهودیانی تشکیل می دهند که به این فرقه گرویده اند. مطابق تحقیقات، پیدایش و گسترش سریع بابی گری و بهائی گری و به ویژه نفوذ منسجم و عمیق ایشان در ساختار حکومتی قاجار، از دوران مظفرالدین شاه، با پدیده ای تحت عنوان «یهودیان مخفی» [5]در ارتباط باشد؛ در مطالعه تاریخ پیدایش و گسترش بابی گری در ایران، نمونه فراونی از گرایش یهودیان تازه مسلمان به این فرقه نظاره می گردد که به مورجین اولیه بابی گری و عناصر مؤثر در رشد و گسترش آن بدل شدند و در واقع همچنان یهودی بودند. (زهیری ،1377، 156).

«اسماعیل رائین» نیز معتقد می باشد: «بیشتر بهائیان ایران یهودیان و زردشتیان هستند و مسلمانانی که به این فرقه گرویده اند در اقلیت می باشند. اکنون سال هاست که کمتر شده مسلمانی به ان ها پیوسته باشد» (رائین ،1348 : 30)

«فضل الله مهتدی» معروف به «صبحی»، مبلغ پیشین بهائیت که سال ها منشی مخصوص عباس افندی بود، می نویسد:«به نظر این بنده بیشتر آنان برای فراراز یهودیت بهائی شده اند تا گذشته از اینکه اسم جهود از روی آن ها برداشته گردد، درفسق و فجورنیز فی الجمله آزادی داشته باشند و من از این قبیل یهودیان نه درهمدان بلکه در تهران نیز سراغ دارم و براعمال آنان واقفم»(مهتدی ،1344: 198). اگراز کسانی که قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی پیگیر جریان بهائیت بوده اند و یا ازکسانی که مدتی دریکی ازکشورهای غربی اقامت داشته اند سئوال کنید، تأیید خواهند نمود که بیش ازهمه یهودیان بوده اند و هستند که به این فرقه می پیوندند. به عنوان نمونه می توان به گرویدن دسته جمعی یهودیان همدان به این فذقه و تأثیر «ملا الیاهو» و «ملا لاله زار» دو نفر ازبزرگان یهود در تقویت جنبش معروف «طاهره قره العین» در تبلیغ بابی گری تصریح نمود. .(زاهدی ، 1362: 124).

[1] در مورد تأثیر فوق العاده یهودیان در تقویت بهائیت در ایران می توان به مقاله تحقیقی و مستند «جستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران» نوشته آقای عبدالله شهبازی رجوع نمود که در آدرس اینترنتی ذیل قابل ملاحظه می باشد: www.shahbazi.org/ pages/bahaism1.htm

[2] فرقه دونمه (Donmeh ) در قرن هفدهم توسط جمعی از یهودیان ترکیه به وجود آمد. آنان تنها راه برای غلبه بر گناهکاری در جهان را افزایش گناه می دانستند و پس از اینکه مقامات ترک رفتار کوریدو و پیروانش را محکوم کردند، در ظاهر مسلمان شدند. و در این پوشش به تعقیب برنامه های فرقه ای، سیاسی و اقتصادی خویش پرداخته و تأثیر بسیار مهمی در تضعیف و براندازی امپراطوری عثمانی اعمال کردند. این تأثیر آفرینی تا پس از انقلاب لائیکی سال ۱۹۰۹ م به دست اتحادیون (حزب اتحاد و ترقی) و درگیر شدن حکومت عثمانی در جنگ جهانی ادامه داشت و در بنیان گذاری دولت ضد دینی (لائیک) مشارکت فعال داشته اند و سرانجام بر مراکز عمده اقتصادی و فرهنگی و خبررسانی مسلط شدند و تا به امروز مطبوعات ترکیه را در انحصار خود قرار دارند.جهت آگاهی بیشتر ر. ک: مصطفی طوران، تأثیر یهود در ترکیه، «نظری کوتاه بر فرقه یهودی دونمه» تهران: سمیع، ۱۳۸۰، ص۱۳٫

[3] – فرقه فرانکسیست، در حوالی نیمه سده هیجدهم، توسط فردی به نام یاکوب فرانک (۱۷۲۶-۱۷۹۱) به وجود آمد که به یک خانواده ثروتمند یهودی ساکن اوکرائین تعلق داشت او برای پیشبرد برنامه های سیاسی، اقتصادی، و مناسک غیراخلاقی خویش و جلب بعضی مسیحیان لهستان و شرق اروپا به این فرقه، در ترکیه خود را مسلمان، در لهستان کاتولیک، و در جمع یهودیان یک یهودی پایبند و معتقد نشان می دهد.

[4] – خاندان ساسون، بنیانگذار تجارت تریاک در ایران بودند و با تأسیس بانک شاهی انگلیس و ایران تأثیر بسیار مهمی در تحولات تاریخ معاصر ایران اعمال کردند و به امپراتوران تجاری شرق بدل شدند و در زمره دوستان خاندان سلطنتی بریتانیا جای گرفتند.

[5] – اصطلاح یهودی مخفی، به یهودی اطلاق می گردد که برای انجام مأموریت دینی- سیاسی یا از سر اجبار و تقیه به دین دیگر گرویده می باشد مانند مارانوهای اسپانیا و پرتغال، دونمه عثمانی فرانکسیست رها در اروپای شرقی و مرکزی و آنوسی ها در ایران.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  •  صدمات اجتماعی  – اقتصادی  – سیاسی  ناشی از اقلیت بهائیت در ژئوپلتیک ایران چیست؟
  •  بهائیت چه تاثیری در مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران دارد؟
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه